Kezdőlap Belföld New York Time...

New York Times: Így esett el a legnagyobb magyar hírportál

Külföldön nehéz jól elmagyarázni, miként is építi le a magyar sajtószabadságot, -változatosságot a kormány – halljuk évek óta, magyarázatul arra, miért csak egy-egy könnyebben megragadható ügyet tematizál a nyugati sajtó. És valóban, néhány mondatban nehéz kifejteni például, hogyan kebelezte be a Telekom segítségével az egyik legnagyobb nem hozzá köthető hírportált a kormány. Az előbb a New Wave, majd Matolcsy Ádám tulajdonába került oldal hiába maradt papíron független a Fidesztől, mostanra vonalasabbá vált, mint bármelyik másik kormányközeli orgánum volt a megelőző években. Egy-két bekezdés valóban nem is elég erre a történetre, így a New York Times most hosszú cikkben elemezte, miként vonta befolyása alá a kormánypropaganda az Origót.

HIRDETÉS

Emlékezetes Orbán Viktor őszi kijelentése: ők sosem vetemednének arra, hogy elhallgattassák a velük egyet nem értőket. Pedig pontosan ez történt a jobboldaltól független Origóval is, aminek sorsáról titkos tárgyalásokon döntöttek. A lap szerzőit ugyan nem börtönözték be, és nem is verették össze, lassú nyomásgyakorlással elérték viszont, hogy így is ellehetetlenüljenek – összegez a New York Times.

Milyen esélyei vannak a nyomtatott sajtónak a túlélésre? – Magyar Hang

Mik a piaci kilátások, és mi történik, ha az egyedi, nem központosított helyi nyomtatott sajtó eltűnik?

A mobiltelefonos robbanás óta a Magyar Telekom volt nálunk a vezető telekommunikációs cég, így nagyon is érthető volt, hogy a Deutsche Telekom 2005-ben többséget kívánt benne szerezni. Nagy húzás volt ez a kétezres évek közepén, ami ugyanakkor a második Orbán-kormány hatalomra kerülésétől számos nehézséget hozott magával. Az adósságkrízis megoldásaként kivetették a sürgősségi telekomadót, ami a magyar cég számára százmillió dolláros pluszterhet jelentett. 2013-ban a Magyar Telekom további rossz hírektől tartott, főleg, hogy közeledett a frekvenciaszerződések megújításának ideje. A tárgyalások pedig nem mentek jól: hónapokkal a határidő előtt a Deutsche Telekom vezetője, René Obermann szóváltásba keveredett Orbán Viktorral egy privát németországi egyeztetés során.

A magyar cég emberei abban az évben rendszeresen leültek egyeztetni Lázár Jánossal a licenszhosszabbításról. Ezeknek a tárgyalásoknak az Origo eredetileg nem képezte részét, egy titkos bécsi tárgyalás után viszont minden megváltozott. Lázár itt arról beszélt, hogy a hírportál újságírói folyamatosan a kormány nézőpontjának aláásására törekedtek, ami számukra problémát jelentett. Ezért azt javasolta, szükséges lenne egy kommunikációs vonalat létrehozni az Origo szerkesztői és a kormányvezetés között. Lázár nagyon igyekezett úgy beállítani, mintha ezt nem ellenszolgáltatásként kérné a licenszhosszabbításért, a Magyar Telekom emberei viszont komolyan vették szavait.

Őszre az Origo aláírt egy szerződést Várhegyi Attila cégével, ami tartalmi javaslatokkal élhetett a portál irányvonalát illetően. Ugyanebben a hónapban megkötötték a telekommunikációs szerződéseket, a legnagyobbat pedig a Magyar Telekom hasította. Az Origo korábbi főszerkesztője, Gazda Albert távozott, a helyére érkező Sáling Gergő viszont így sem kívánt megalkudni a hatalommal. 2014 elején Lázár János külföldi útjainak költségeit kezdték feltárni, ami nem tetszett Várhegyi cégének, de az újságírókat nem tudta leállíttatni. A miniszter emiatt panasszal is élt a Magyar Telekomnál 2014 februárjában, de Sálingék folytatták az oknyomozást. A második kétharmados győzelem után a kormány megelégelte a dolgot, Sálingot így felettesei elküldték, hivatalosan közös megegyezést emlegetve. Válaszul az Origo számos újságírója felmondott, a Magyar Telekomnak pedig egyre kínosabb lett az ügy.

Réz András a Három a magyarban – Magyar Hang

A Filmalap körül kirobbant vita kapcsán a magyar filmről, a történelem feldolgozásáról, valamint cenzúráról és öncenzúráról beszélgettek.

2015 novemberére sikerült eladniuk a lapot az addig a VS.hu-t birtokló New Wave-csoportnak. A jegybankközeli cég tulajdonosaként Szemerey Tamás, Matolcsy György unokatestvérének neve volt ismert, aki a VS-sel még egy kormánnyal szemben is kritikus hírportált indított el. A magyar médiapiaci mozgolódások egyik sajátos színfoltját jelentette, mikor az Origótól felálló újságírók 2014 őszén a VS-nél kezdtek dolgozni, hogy ott egyaránt beszámoljanak Tiborcz István kínos ügyeiről vagy épp a Századvég szerződéseiről. Igaz, ennél a lapnál sem volt felhőtlen a helyzet: 2015 elején elbocsátották a lap egyik legjobb újságíróját, Keller-Alánt Ákost, miután egy jegybanki sajtótájékoztatón többször is keményen kérdezett Rogán Antaltól. A lap ekkori vezetői ezt a lépést igyekeztek úgy keretezni, mintha nem tulajdonosi nyomásgyakorlásra történt volna.

Miután fény derült viszont a VS jegybanki támogatásaira, a portál újságírói is felálltak, így a New Wave teljesen feladta a független sajtó melletti elköteleződését, és az Origo áramvonalasítására koncentrált. Hivatalosan magántulajdonban maradt, de az Origo lett a kormány egyik legelkötelezettebb szócsöve, ami később aztán át is vándorolt a jegybankelnök fia, Matolcsy Ádám tulajdonába.

A portál a migrációellenes propaganda központi csatornájává vált, később pedig Soros György milliárdos és a még megmaradt, nem a kormány felé húzó újságírók elleni harc eszköze lett. Csak a legfrissebb példa: jelenleg a Direkt36 újságírójáról állítják azt, hogy „amerikai szolgálatokhoz van bekötve”, a lejáratást súlyosbítandó ráadásul a magyar titkosszolgálatokra hivatkozva.

Az alaphírről, ami most épp felbosszantotta a kormány embereit, lapunk is beszámolt: két orosz fegyverkereskedőt Magyarország bár amerikai információk alapján fogott el, de végül Oroszországnak adott ki. Az Origo mára nemcsupán kormányzati szócsőként működik: a megfélemlítés eszközévé is vált, amivel a hatalmat még ellenőrizni kívánókat próbálják ellehetetleníteni.

HIRDETÉS
Hozzászólna? Várjuk Facebook-oldalunkon:

Tudjuk, hogy mindenki kér...

…tudjuk, hogy mindenki panaszkodik. Mi legalább utóbbitól megkíméljük Önöket, inkább dolgozunk. Keményen. A túlélésért. Ha tudja, segítse, támogassa munkánkat, hogy hétről hétre fontos történeteket, értékes olvasmányokat tárhassunk Önök elé. A legfontosabb persze, hogy olvassanak minket és hírünket vigyék. Sőt, ha tehetik, fizessenek elő hetilapunkra! A túlélés másik záloga a közösségi finanszírozás. Erre a célra hoztuk létre felületünket a Patreon adománygyűjtő oldalán. Akár havi két dollár is óriási segítség. Mentsük meg együtt a szabad magyar sajtót! Nagyon köszönjük!

Lakner Dávid
Lakner Dávid
1990-ben született újságíró, a Magyar Hang munkatársa. 2015-től dolgozott a Magyar Nemzetnél, előbb az MNO-nál, majd a kultúra rovatban. Média, film, irodalom, Bergman, Camus, Vonnegut.

Ezek is érdekelhetik még

Legolvasottabb a Magyar Hangon

Kövessen minket a közösségi oldalainkon!

21,745lájkolóTetszik
825követőKövetés
9,992feliratkozóFeliratkozás

Friss lapszámunk

Odacsap a vasököl? – Magyar Hang-ajánló

Péntektől csütörtökig keresse a 31. számot az újságárusoknál! Már 28 oldalon, változatlan áron!

Kiemelt cikkek