HIRDETÉS
HIRDETÉS

Nyolcvan sajtópert vesztett a kormánymédia tavaly, az Origo, a Pesti Srácok és a TV2 az élen

Szerző: | 2020. február 06., 12:04 | Belföld

A Hír Tv székháza 2018. augusztus 1-jén

HIRDETÉS
HIRDETÉS

A kormánykritikus média ellen 87 per indult, amelyből 13-szor – az esetek 14 százalékában – elmarasztaló ítélet született. A Magyar Hang és a Hvg ellen is volt több eljárás, azonban egyikben sem veszítettek. A kormányközeli média közlései nagyjából kétszer annyi pert eredményeztek, mint a nem kormányhoz köthető szerkesztőségek anyagai.

158 sajtó-helyreigazítási perből 80 esetben, azaz nagyjából az esetek ötven százalékában marasztalta el részben vagy egészben a kormányközeli médiát a bíróság 2019-ben – derül ki az Átlátszó Ki mit tud oldalán megválaszolt adatigénylésből. A kormánykritikus médiát 87 esetből 13-szor marasztalták el, vagyis az esetek körülbelül 14 százalékában.

A kormánykritikus média kategóriájába a Fővárosi Törvényszék által közölt listából 12 online portál, 2 tévécsatorna, 2 rádió, 6 hetilap, valamint a Népszava és a Blikk tartozik bele. 

A kormányközeli média ellen nagyjából kétszer annyi per indult, mint a nem kormányhoz köthető szerkesztőségek ellen (a szerkesztőségek száma nagyjából azonos, 29 és 32, ugyanannak a médiumnak az online és a nyomtatott szerkesztősége mindig külön van feltüntetve).

A legtöbb per (33) az Origo ellen indult, ezekből a portál el is veszített 25-öt, négy esetben részben, a többiben teljesen helyt adott a bíróság a keresetnek. Hasonló számok szerepelnek a Pesti Srácok szerkesztőségénél, ők 31 esetben álltak bíróság elé, és ebből 12-ben született elmarasztaló ítélet, ebből 1 esetben részlegesen elmarasztaló. A portált ezen kívül két személyiségi jogi perből egyben szintén elmarasztalta a bíróság.

Viszonylag sok – 23 és 21 – helyreigazítási pere volt a TV2-nek és a Hír Tv-nek is, előbbit 12, utóbbit 8 esetben marasztalták el részben vagy egészben.

A Hvg-nek és a Hvg.hu-nak összesen 18 pere volt, de egyszer sem született elmarasztaló ítélet velük szemben. Az Indexet 10-ből kétszer marasztalták el, a 444-et 8-ból két alkalommal részben, a 24.hu-t 12 alkalomból négyszer, szintén részben. Az Átlátszót 8-szor perelték, a Magyar Hangot pedig 4 alkalommal, elmarasztaló ítélet nem született.

Az Átlátszó az elmúlt években minden évben kikérte az előző évben elvesztett helyreigazítási perek számát a Fővárosi Törvényszéktől. Az adatokból toronymagasan kiemelkedik a 2018-as választási év, amikor összesen 109 sajtó-helyreigazítási pert vesztett el részben vagy egészben a 888, a közmédia, a Lokál, a Magyar Idők, az Origo, a Pesti Srácok, a Ripost és a TV2 együtt, míg a nem kormánykézben lévő médiatermékek közül a 444, az Index, a (választás után bezárt) Magyar Nemzet, az RTL Klub és az Átlátszó szerkesztőségét együttvéve összesen 14 esetben marasztalták el. 

A választás előtti évben még „csak” 53 pert vesztett a kormányközeli média, vagyis az év minden hetére nagyjából egy elmarasztaló ítélet jutott. 2016-ban még kisebb volt ez a szám.

Címkék: bíróság, helyreigazítás, kormánymédia, média, sajtó


HIRDETÉS
Kis Magyarország Dubajban

Kis Magyarország Dubajban

Sorra módosítja a koronavírus-járvány miatt a jövő évre halasztott dubaji világkiállítás magyar pavilonjára vonatkozó szerződéseit a megvalósításért felelős Expo 2020 Nonprofit Kft.

HIRDETÉS

FIZESSEN ELŐ A MAGYAR HANG HETILAPRA!

Friss lapszámunk

Támogasson minket!

CSATLAKOZZON HOZZÁNK PATREONON

Pin It on Pinterest