HIRDETÉS

Tovább nyomul a NER Erdélyben: lecserélték a főszerkesztőt a legnagyobb magyar nyelvű napilapnál

HIRDETÉS

A Kesma tulajdonába került nagyváradi Bihari Naplónál a Bálványosi Szabadegyetem sajtófőnökét nevezték ki főszerkesztőnek. Eközben Orbán Viktor illiberális exportja a román elemzők figyelmét is felkeltette: szerintük a Fideszhez köthető médiavásárlások sértik az erdélyi magyarok jogát a szabad tájékozódáshoz. 

HIRDETÉS

Hétfő óta új főszerkesztője van az Inform Média Lapkiadó Kft.-hez tartozó, Nagyváradon és környékén megjelenő Bihari Naplónak. A legnagyobb példányszámú romániai napilapot 25 éve vezető Rais W. István a főszerkesztői tisztségből távozott, helyére Kristály Lehelt, a Bálványosi Szabadegyetem sajtófőnökét nevezték ki a Közép-európai Sajtó és Média Alapítványon (Kesma) belül működő kiadónál. (A magyarországi és partiumi lapokat is birtokló Informot még 2018 novemberében vásárolta meg a Mediaworks Heinrich Pecinától.)

Információink szerint a debreceni székhelyű Informnál – amely a Hajdú-bihari Napló, az Észak-Magyarország és a Kelet-Magyarország kiadója is – egy ideje már suttogtak arról, hogy a lap vezetését más kezébe adnák. Formailag Rais W. István maga mondott le a főszerkesztőségről. Ám aligha könnyű szívvel tette, mert – úgy tudjuk – több hetes szabadságra ment. Rais W. István – ahogy más vezetőkkel is előfordult a Informnál – parkolópályára került, terjesztési vezetői feladatait megtarthatta, amit eddig a főszerkesztőséggel párhuzamosan vitt a magyar nyelvű napilapnál.

Liszkay ült Pecina helyére az Inform lapkiadónál | Magyar Hang

A főszerkesztőcsere azért meglepő, mert a vezetésével a Bihari Napló egyedüliként a romániai magyar napilapok közül megőrizte, sőt növelni tudta az értékesített példányszámát. A 2017 utolsó negyedévi adatok alapján a Bihari Naplóból átlagosan 9250 példány fogy (péntekenként 12 ezer) – derül ki abból a cikkből, amelyet egyébként éppen Rais W. István írt.

Az új főszerkesztő, Kristály Lehel az erdélyi magyar sajtó ismert alakja. A 2018-as Bálványosi Szabadegyetem és Diáktáborban (Tusványos) a tavaly jelentős változásokon átesett, valamint a Fidesz közelébe tolt Székelyhon lapcsalád kiemelt szerkesztőjeként volt résztvevője egy kerekasztal-beszélgetésnek. Az anyaországi sajtóban is publikál, többek között a Mandineren, és egy időben a Ripost bulvárlap szerkesztőjeként is dolgozott.

HIRDETÉS

Úgy tudjuk, Kristály Lehel kinevezése a szerkesztőségben meglepetést keltett. A kiszivárgó hírek szerint arról beszélt az első értekezletén, hogy továbbra is kétlaki életet élne, azaz budapesti egzisztenciáját nem adja fel. Információink szerint itt arról is szó volt, hogy a politikai cikkek szigorúbb kontroll alá esnek a jövőben. Ezekre e-mailben külön rákérdeztünk, de az új főszerkesztő cikkünk megjelenéséig nem válaszolt megkeresésünkre.

Kristály Lehel személye egyébként azért pikáns, mert miközben a Fidesz stratégiai partnere Erdélyben az RMDSZ, a lap vezetését az Erdélyi Magyar Néppárt közelében politizáló Tőkés László református lelkésszel kapcsolatban álló újságíróra bízták. Tőkés ugyanis Kristály korábbi nejét vette feleségül, így a Fidesz színeiben EP-képviselőségét épp befejező Tőkés neveli a gyerekeit is.

A váltás időzítése pedig azért figyelemre méltó, mert idén elnökválasztást, jövőre pedig helyhatósági választást is tartanak Romániában.

Szívcsakrával és kormányzati ideológiával kényeztették három napig a lojális sajtót | Magyar Hang

Nem a főszerkesztőváltás volt az egyetlen személyi változás a közelmúltban a Bihari Naplónál. Néhány hete távozott a lap egyik régi újságírója, Szeghalmi Örs is. A visegrádi médiatalálkozó után kellett távoznia – talán az ott kapott utasításoknak köszönhetően. A rutinos újságíró 24 évet töltött a Bihari Napló szerkesztőségében – a bűne az lehetett, hogy blogján és más nyilvános helyeken gyakran kritizálta a Fideszt és az RMDSZ-t is. Kirúgásáról egy forrásunk így írt: „két sor nem sok, de annyi sem jelent meg az újságban, hogy köszönjük a több évtizedes szolgálatot Szeghalmi Örsnek”.

Az erdélyi magyar sajtóban tapasztalható tendencia egyébként nem új, mintegy másfél éve zajlik a Fideszhez köthető tulajdonba került médiumok feltöltése megbízható emberekkel. Kerestük Rais W. Istvánt is, de a volt főszerkesztő nem kívánt nyilatkozni.

„Az erdélyi magyar sajtót átveszi a Fidesz”

A fentiekkel egy időben elgondolkodtató írás jelent megPressone.ro román oldalon Az erdélyi magyar sajtót átveszi a Fidesz címmel. A szerző egy érdekes esettel kezd: Székelyudvarhelyen tavaly áprilisban több ijedt lakos telefonált a helyi rendőrségre, miután egy izraeli turistacsoport érkezett a városba, mert a motorosokat migránsoknak nézték. A történet jól jelzi, hogy a magyar kormány milyen jól tudja exportálni a határon túli magyarokhoz is azt a hangulatot, amely az anyaországi közéletet jellemzi.

HIRDETÉS
Riporterek Határok Nélkül: Sierra Leone és Izrael között Magyarország | Magyar Hang

Megteheti, mert egy civil szervezeten keresztül a legnagyobb médiatulajdonos lett Erdélyben. A román lap szerzője szerint a médiaszerzési folyamat nem átlátható, és csak egy célt szolgál: minden Orbán kezében legyen a határon túl is. Az Erdélyi Médiatér Egyesület eddig közel tízmillió eurónyi magyar közpénzt kapott, amelyből alaposan bevásárolta magát Erdélybe: országos napi- és hetilap, regionális napilapok, rádiók, honlapok és egyéb médiaorgánumok kerültek a portfóliójába, így a legnagyobb médiatulajdonos lett Romániában. Míg korábban az RMDSZ rendelkezett Erdélyben a legnagyobb befolyással a helyi médiára, ez mára a múlté: a Fidesz fújja a passzátszelet. Hogy lássuk az arányokat: a Prima Pressnek, amely az újságírók munkaadója az új sajtóholdingon belül, 2017-ben öt alkalmazottja volt, rá egy évre már 169! 

A terjedelmes írásban megszólal Robert Adam politológus, aki Közép- és Kelet-Európára specializálódott. Szerinte az Orbán kormány elkezdte exportálni az illiberális demokráciát a régióban, és az erdélyi sajtó bekebelezése a magyarországi mintát követi – a fontos médiumok Fidesz-közeli tulajdonba kerülnek. A cél világos: a kritikus hangok megszüntetése vagy partvonalon kívülre szorítása. A folyamat sérti az erdélyi magyarok jogát a szabad tájékozódáshoz, mert egy szigorúan ellenőrzött médiamonopólium foglyai lesznek. Az új tulajdonosok kirúgják azokat, akik kritikát fogalmaznak meg, vagy akárcsak árnyaltabban látják a helyzetet a Budapestről megszabott irányvonalnál, és minden médiumukban az euroszkeptikus, bezárkózó álláspontot harsogják. Ennek „köszönhetően” az erdélyi magyar sajtó helyzete súlyos, a következmények hosszú távú hatásúak.

A kormányzati gömböc mindent felfal | Magyar Hang

Az elemző megemlíti: Románia is támogatja a Moldovai Köztársaságban működő román sajtót, de nem veszi át az ellenőrzést fölötte. Budapest is támogathatja a határon túli magyarság médiumait, de a baj az, hogy ezt úgy teszi meg, hogy közben szétveri a véleményszabadságot és elpusztít mindent, ami az útjába kerül.

Szabó Zsolt László és Lukács Csaba cikke.

HIRDETÉS

Tudjuk, hogy mindenki kér...

…tudjuk, hogy mindenki panaszkodik. Mi legalább utóbbitól megkíméljük Önöket, inkább dolgozunk. Keményen. A túlélésért. Ha tudja, segítse, támogassa munkánkat, hogy hétről hétre fontos történeteket, értékes olvasmányokat tárhassunk Önök elé. A legfontosabb persze, hogy olvassanak minket és hírünket vigyék. Sőt, ha tehetik, fizessenek elő hetilapunkra! A túlélés másik záloga a közösségi finanszírozás. Erre a célra hoztuk létre felületünket a Patreon adománygyűjtő oldalán. Akár havi néhány száz forint is óriási segítség. Mentsük meg együtt a szabad magyar sajtót! Nagyon köszönjük!

Hozzászólna? Várjuk Facebook-oldalunkon:
HIRDETÉS

Ezek is érdekelhetik még

Legolvasottabb a Magyar Hangon

HIRDETÉS

Kövessen minket a közösségi oldalainkon!

29,152lájkolóTetszik
2,687követőKövetés
17,700feliratkozóFeliratkozás

Friss lapszámunk

Tequilát Orbánnak – Magyar Hang-ajánló

Interjú Bödőcs Tiborral és L. Ritók Nórával. Miskolci és szombathelyi választási riport. Keresse a friss Magyar Hangot!
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Kiemelt cikkek

Flaszter 60. – Üzenjük Karácsony Gergelynek: Ne!

Műsorvezető: Dévényi István. E heti vendégek: Tóth Richárd, a HVG újságírója és Katona Mariann, a Magyar Hang munkatársa.

A torontói gép