Mi, akik egy olyan országban élünk, ahol közmegvetés övezne minden olyan embert, aki Adolf Hitler vagy Szálasi Ferenc arcképét nyomtatná a pólójára, sokszor értetlenül állunk azelőtt, hogy a Balkánon sokan a mai napig büszkén viselik ruhájukon Radovan Karadzic vagy Ratko Mladic fényképét. Az első kérdésünk ilyenkor: ezek az emberek tényleg nem tudják, mit követtek el azok, akikért rajonganak? Vagy ami még kellemetlenebb: vajon azért viselik magukon a hőseik képét, amit ők elkövettek a délszláv háborúban a kilencvenes években? Ezek a felvetések aztán újabb és újabb kérdéseket szülnek, melyek közt történelmiek ugyanúgy vannak, mint lélektaniak, ám mindegyiknek közös jellemzője, hogy ezekre a válasz csakis helyben, a Balkánon keresendő.
Ezt az utat választotta Kristýna Bartošová cseh rendező, aki egy egészen különös alanyt talált a filmjéhez. Ő pedig nem más, mint Rajko Dolecek, a közismert, kilencvenes éveit taposó, de még mindig aktív professzor, aki az egykori Csehszlovákiában a túlsúly elleni harc szakembere volt. Csakhogy a félig cseh, félig szerb professzornak van egy másik arca is: ő Ratko Mladic tábornok, az elítélt háborús bűnös jóbarátja is egyben, s aki úgy gondolja, hogy a srebrenicai vérengzés meg sem történt, azt csupán a Nyugat találta ki. A Dr. Dolecek ijesztő világa című dokumentumfilmet azonban az teszi igazán megrázóvá, hogy a professzort bemutató rendezőnőnek boszniai gyökerei vannak, s így kívánja meggyőzni a film alatt az orvost arról, hogy Srebrenica kapcsán téved.
Habár a szembesítő dokumentumfilmeknek – amelyek legtöbbször tragikus történelmi események szereplőit szembesítik a bűneikkel – mostanra valóságos műfajjá váltak, Bartošová műve jóval többről szól, mint egy nacionalista professzorról. A filmben betekintést nyerhetünk abba a világba, amely a nacionalista gondolkodás melegágya. Így köszönnek vissza a huszadik század első felének azok a divatos szerb konteói, amelyeket a titóizmus sem tudott elfeledtetni, s amelyeknek végkicsengése mindig az, hogy a világ összeesküdött a szerbség ellen. Dr. Dolecek is ezeknek a tévtanoknak a megszállottja, aki ugyan mindig tud mondani egy történelmi indokot, ami kiváltotta a szerbek bosszúját, a legtöbb esetben ezek finoman szólva sem meggyőzőek. Máskor viszont a professzor figyelemelterelő hadműveletbe kezd, amikor a fiatal rendezőnő a srebrenicai temetőben próbálja szembesíteni azzal, hogy a gyilkosságok igenis megtörténtek:
– Itt van az állítólagos áldozatok neve – mutatja Dolecek a bosnyák sírokat.
– Ha nem áldozatok, akkor mik? – kérdezi a rendezőnő.
– Mindenhonnan összegyűjtik a holttesteket, és senki nem garantálja, hogy nem meggyilkolt szerbek, horvátok vagy bárkik, az a baj, hogy ott vannak…
– De itt nevek vannak.
– Tudjuk, kik voltak. Bármilyen nevet kitalálhatnak.
– Nem jöttek volna rá a hamis nevekre?
– Ez egyszerű, csak nem hallgatja meg a másik oldalt. A másik oldal teljesen mást mond. Ott voltak, nem lett volna szabad megtörténnie, de sok kétség van, ami kizárja – mentegetőzik az öregember.
Majd következik a film érzelmi csúcspontja, mikor Bartošová a srebrenicai temetőben a sírok között elmondja a professzornak, hogy boszniai muszlim felmenői vannak és rosszul esik neki, hogy ezeket hallja. Dr. Dolecek azonban ekkor sem tagadja meg önmagát: ő továbbra is büszke Ratko Mladic barátságára, ami fontosabb számára mindennél. Talán még a bizonyítékoknál is.
De a film nem csak arra a romboló balkáni nacionalizmusra mutat rá, ami történelmi sérelmekből táplálkozik. Dr. Dolecek elkötelezett keresztény, aki szemmel láthatóan teljesen a háttérbe szorítja vallásának tanításait, amikor a szerbség ellenségeiről és a bosszúról beszél. Ez pedig világosan rámutat arra a sajátos jelenségre, hogy ezen a földön a vallásnak sokkal inkább identitásképző, mint erkölcsi útmutató szerepe van. A külső szemlélőnek ez ugyan meglepően hangzik, ám ez a mű tökéletesen megragadta ennek a jelenségnek a lényegét.
A Dr. Dolecek ijesztő világa című dokumentumfilm így nem csak azoknak ajánlható, akik meg szeretnék ismerni a főszereplőt – aki három éve távozott az élők sorából –, hanem mindazoknak, akik szeretnének egy kicsit jobban elmélyedni a nacionalizmus lélektanában.
A film online is megtekinthető a Budapest International Festival honlapján, ahol további érdekes dokumentumfilmek is találhatók.