HIRDETÉS
Kezdőlap Belföld Hazudott lapu...

Hazudott lapunkról és a lélegeztetőgépekről a „Hír” Tv Troll című műsora

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük!

HIRDETÉS

Több valótlanságot állítottak a „Hír” Tv Troll című műsorának szereplői lapunkkal kapcsolatban. A fideszes párttévé péntek este sugárzott lincselőmagazinjában ezúttal 11 percet szántak a Magyar Hangra.

Többek között azzal sikerült bekerülnünk a műsorba, hogy megírtuk: több járványkórház intenzív osztályára olyan légzést segítő készülékek kerültek, amelyek nem alkalmasak lélegeztetésre, fertőző betegek kezelésére, intenzív osztályon való használatra. Állításainkat a készülék (ResMed Lumis 150) leírására, valamint egy lapunknak név nélkül nyilatkozó intenzív terápiás orvos véleménye alapján fogalmaztuk meg.

A műsorban ehhez képest azt állították, a Magyar Hang cikke szakmai kérdésekben téved, hazudik, amit egy budafoki fideszes politikus, Sebes Gábor témával kapcsolatban írt Facebook-posztjára alapoztak. A trollok egyebek között kifogásolták, hogy a cikkünkben megszólaltatott szakértő nem névvel nyilatkozik (persze hogy nem, félti az állását), ezért az így bemutatott vélemény – szerintük – nem hitelt érdemlő. Arról viszont mélyen hallgattak, hogy a szakértőként hivatkozott Sebes Gábornak semmi köze az egészségügyhöz, a lakájsajtó által is felkapott posztjában megfogalmazott tévedésekre és hazugságra pedig rövid időn belül reagáltunk.

A műsorban arra a csöppet sem mellékes fejleményre sem pazaroltak időt, hogy cikkünk állításait nevének vállalásával megerősítette egy aneszteziológus, intenzív terápiás szakorvos. Pedig ezt megtehették volna, ha akarják. Lovas András Facebook-posztban közölte szakvéleményét, posztja pénteken 12 óra 12 perckor jelent meg az 1001 orvos hálapénz nélkül orvoscsoport közösségi oldalán, lapunk pénteken 13 óra 40 perckor szemlézte. A terjedelmes szakvéleményt ITT olvashatja, most csak az egyik tételmondatot idézzük:

„A beszerzők minden jóakarata ellenére a ResMed Lumis 150 lélegeztetőgép SARS-CoV-2 vírusfertőzöttek intenzív osztályos, non-invazív lélegeztetésére nem alkalmas”.

Lovas András aneszteziológus: Nem ilyen lélegeztetőt igényeltünk

A „Hír” Tv Facebook-oldalán 16 óra 24 perckor közzétett fotók és rövid poszt alapján a Troll felvétele péntek délután volt. Így alapos a gyanú, hogy a véleményműsor „újságírói” szándékosan hallgatták agyon a névvel vállalt szakvéleményt, minden bizonnyal azért, hogy a tényekkel ne zavarják össze nézőiket, miközben lapunkat mocskolják.

A továbbiakban részletesen cáfoljuk azokat az állításokat, amelyek a „Hír” Tv május 15-én este sugárzott Troll című műsorában elhangoztak.

M. Dobos Marianne állítása: „Sebes Gábor írt egy listát arról, hogy mik ezekkel a meglátásokkal, vagy észrevételekkel a problémák. Tehát a gyártó az nem kínai, hanem ausztrál, (…) van magyarországi forgalmazója, nem is gyártott Kínában, meg még most sem gyárt ez a gyártó, több nyelven lehet használni. (…) Tehát minden, ami a cikkben van, vagy majdnem minden azért enyhe ferdítés.”

HIRDETÉS

Ezzel szemben a valóság: Nem állítottuk, hogy a készüléket Kínában gyártották. Azt állítottuk, hogy a készülékek Kínából érkeztek. (Az eddigi hivatalos közlések szerint máshonnan nem is érkeztek koronavírusos betegek kezelésére szánt műszerek.) Valóban nem tértünk ki rá, hogy a gépeket Ausztráliában gyártották. Mivel ez az információ tökéletesen irreleváns. Ugyanis a leszállított készülékekkel – szerintünk – az sem lenne baj, ha Kínában készültek volna, ha intenzív terápiás kezelésre egyébként alkalmasak lennének. De nem azok. Ezt támasztja alá a cikkünkben közölt orvosi állásfoglalás, a műsorban agyonhallgatott, cikkünkben szintén idézett készülékleírás, valamint Lovas András aneszteziológus pénteken közzétett szakvéleménye.

Írásunkban mindössze arra utaltunk – ezt igyekszik kiforgatni M. Dobos Marianne –, hogy még a rendeltetésszerű használat is problémás lenne, mivel a készülék kínai nyelvű menüvel érkezett. A műsorvezető (és majd Szarvas Szilveszter) interpretációjával szemben nem állítottuk, hogy a gép nem tud más nyelven. Azt azonban igen – ezt Sebes Gábornak is jeleztük nyilvánosságra hozott, ám a Troll által ugyancsak nem hivatkozott reagálásunkban –, hogy kínai nyelvről csak az tudja átállítani angol, vagy más nyelvre a készüléket, aki legalább alap szinten ismeri és értelmezni tudja a kínai írásjeleket. Ez azonban (még) nem elvárás az orvosok felé.

Lélegeztetőgépek: Reagálás a fideszes Sebes Gábor hazugságaira

A készüléknek nem bukkantunk magyarországi forgalmazójára. Ez a Trollban szakértővé magasztosult fideszes politikusnak, Sebes Gábornak sem sikerült. A Sebes által nevesített cég a gyártó (ResMed) néhány másik modelljét forgalmazza, az említett Lumis 150-et nem. Sem mi, sem Sebes, sem a lapunknak nyilatkozó szakértő nem bukkant a ResMed hivatalos magyarországi márkaképviseletére, Lovas András szakvéleménye sem tesz rá utalást. Így pedig joggal merül fel a lapunk által is feszegetett kérdés: miként oldható meg a berendezés rendszeres szervizelése és karbantartása úgy, mint ahogy az minden klinikai (főleg intenzív terápiás) gépnél szükséges.

Szarvas Szilveszter állítása: „Két dolgot kellett volna tenni a Magyar Hangban: egyrészt beütni a Google-ba a céget és magát, ezt a típust, hogy hol forgalmazzák és milyen menüje van, milyen nyelveken érhető el az adott készülék, az mire való. Illetve mivel ez alapvetően egy szakmai és egészségügyi vita, ezért egy egészségügyi szakembert egy perc alatt fel kellett volna hívni, hogy ezt a fajta típust kommentálja és mondja meg, mire jó. Mert ezt egyébként mi megtettük. A Magyar Hang úgy állítja be, mintha a kormány ócskaságért adott volna ki pénzt, ócskaságot szerzett volna be a piacról. Na, most ez nem igaz, ugyanis ezekben az esetekben és bizonyos betegek esetében ez használható.”

Ezzel szemben a valóság: Lapunk természetesen rákeresett a készülékre és a forgalmazóra. Innen tudjuk, hogy a készüléket magyarországi forgalmazó nem kínálja, illetve hogy külföldi webáruházakban 750-850 dollárért kapható. Mint ahogy megkerestünk egészségügyi szakembert is. Olyat, aki találkozott a leszállított készülékkel és ez alapján nyilatkozott. Szintén rendelkezésünkre áll a készülék angol és magyar nyelvű leírása. (Az, hogy van magyar nyelvű leírás is, még nem jelenti azt, hogy van forgalmazó és márkaképviselet.)

HIRDETÉS

A Magyar Hang Szarvas állításával szemben nem minősítette a készüléket. A szakmai vélemény és a gyártó ajánlása alapján azt írtuk: nem alkalmas intenzív terápiás kezelésre, nem alkalmas fertőző tüdőgyulladásos betegek kezelésére, alkalmas ugyanakkor más légzőszervi megbetegedések otthoni, illetve klinikai kezelésére. Ezen állításaink helyesek voltak, Lovas András aneszteziológus szakvéleménye mindenben megerősíti. Éppen ezért merül fel a kérdés: miért érkezett ilyen berendezés az intenzív osztályokra.

Fontos adalék, amire a „Hír” Tv szintén nem tért ki, hogy Menczer Tamás az ATV Egyenes beszéd című műsorában azt mondta: a készülékek beszerzését a Merkely Béla rektor vezette Semmelweis Egyetem koordinálta. Lovas András ugyanakkor kifejtette: az aneszteziológusok nem olyan gépeket igényeltek, amelyeket beszereztek. A témában egyébként többször kerestük az operatív törzset és a Külgazdasági és Külügyminisztériumnak is eljuttattuk kérdéseinket, azonban nem méltatták válaszra olvasóinkat.

Pindroch Tamás állítása: „Névvel kellett volna szakértőt megszólaltatni. Miért nem vállalja valaki ezt névvel? Hát, azért mert ez hazugság.”

Ezzel szemben a valóság: Ahogy említettük, első cikkünk szakértője állását, egzisztenciáját féltve nem vállalta a nevét, szakértői véleményére azonban semmilyen értékelhető cáfolat nem érkezett. Nem mi hazudunk, hanem Pindroch. Lásd: fentebb Lovas András aneszteziológus szakvéleményét.

Szarvas Szilveszter állítása: „Nem az internetről letölthető egyetlen képet kellett volna használni, ahol valóban a kínai menü szerepel, de ez is teljes hazugság, hiszen több nyelvű ez a gép.”

Ezzel szemben a valóság: Kritizált cikkünkben nem egy, hanem két fotót közöltünk. Az egyik valóban a gyártó honlapjáról származik, ahogy ezt forrásként meg is jelöltük. A másik fotót, amelyen a készülék kínai menüvel szerepel, egészségügyben dolgozó forrásunktól, olvasónktól kaptuk.

HIRDETÉS

Tudjuk, hogy mindenki kér...

…tudjuk, hogy mindenki panaszkodik. Mi legalább utóbbitól megkíméljük Önöket, inkább dolgozunk. Keményen. A túlélésért. Ha tudja, segítse, támogassa munkánkat, hogy hétről hétre fontos történeteket, értékes olvasmányokat tárhassunk Önök elé.

Hozzászólna? Várjuk Facebook-oldalunkon:
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Ezek is érdekelhetik még

Legolvasottabb a Magyar Hangon

HIRDETÉS
HIRDETÉS

Kövessen minket a közösségi oldalainkon!

40,717lájkolóTetszik
3,779követőKövetés
19,800feliratkozóFeliratkozás

Friss lapszámunk

Fogy a levegő – Magyar Hang-ajánló

Interjú Ascher Tamással és Tompa Andreával. Abszurd komédia karanténra és drága tesztekre. Keresse a friss Magyar Hangot!
HIRDETÉS
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Kiemelt cikkek

Fizetett hirdetésben támadja Fekete-Győréket a DK

A Facebook kereshető hirdetési adatbázisa szerint Rónai Sándor DK-s EP-képviselő Donáth Annának és Fekete-Győr Andrásnak írt nyílt levelét fizetett hirdetésben terjesztik, a reklámok finanszírozója pedig a Demokratikus Koalíció.