Gyorsasági világcsúcsot állított fel az izlandi magma

Az izlandi Grindavik térségében felszínre törő láva február 8-án (Fotó: izlandi polgári vcédelem)

Az izlandi Grindavik kisváros térsége villámgyorsan lett vulkanikus katasztrófa sújtotta övezet. Először csak földrengéseket érzékeltek a lakók, majd háromvulkánkitörés is történt. Azt lehetett sejteni, hogy hatalmas erők munkálkodhatnak a felszín alatt, de hogy ténylegesen mekkorák, az csak egy most publikált kutatásból derült ki. A jelenségeseket okozó úgynevezett magmatikus haránttelér (a kőzetrétegeket áttörő, nagyjából függőleges magmával telt üreg) soha nem látott sebességgel telt meg olvadt kőzettel.

A haránttelér áttörte a földfelszínt, és még a híres turistalátványosságot, a hőforrások által melegített Kék Lagúnát is veszélyezteti. A haránttelér jelenleg 15 kilométer hosszú, de folyamatosan növekszik, és telítődik magmával. A becslések szerint a telítődés sebessége 7400 köbméter másodpercenként, határozták meg az Izlandi Egyetem vulkanológiai intézetének kutatói a Science-ben megjelent tanulmányukban. Ez három olimpiai úszómedencét telítene meg másodpercenként, óránként pedig megtelne tőle a kínai Három Szoros-gát víztározója.

A decemberi kitörés óta a kutatók attól tartanak, hogy a teljes vulkanikus rendszer nagysága meg fogja haladni a legutóbbi három kitörés együttes erejét – és az adatok szerint ez a félelmük beigazolódott. Grindavik környékén 50-80 méter magas lávaszökőkutak törtek a magasba a földből, a füstfelhőjük pedig három kilométer magasságig hatolt.

A telér telítődési sebessége százszorosa az utóbbi évek kitöréseikor tapasztalt ütemnek, nyilatkozta a kutatás vezetője, Freysteinn Sigmundsson. A felszínen létrejött repedések a helyi geotermális erőmű csővezetékeit veszélyeztetik, amelyek sok ezer háztartást látnak el elektromos árammal és meleg vízzel.